Проф. Горчев: Незабавна реформа за здравната каса и образователната система

"Системата за прием на студентите е остаряла - не подбира правилните хора, а преписвачи..."

По повод избирането на проф. д-р Григор Горчев за член-кореспондент на БАН се състоя пресконференция на академичното ръководство на МУ-Плевен. Пред журналисти проф. Горчев и ректорът проф. Славчо Томов изказаха своите тези по този повод, като допълниха и кои са основните проблеми на здравната каса и образованието в България.

Като за начало проф. Горчев благодари за номинацията за член на БАН, избран на 20 декември. "Тази номинация още повече ми дава стимул да работя за висшия университет. Той трябва да се развива и аз ще продължавам да работя за приоритета на висшето училище".

Веднага след това се подхвана проблема за здравната каса и допълни, че тя не представя добра услуга. "Сбъркана система, тя се прави от некомпетентни хора, няма желание за реформа, въпрки че има много добри експерти в България". За виновници на това състояние професорът посочи управляващите, които постоянно орязват бюджета. Ако министърът на здравеопазването успее да запуши "течовете" в държавните болници, това ще бъде голям успех за промените и за здравната реформа, допълни Горчев.

Също така липсва и хуманност в работата - "нямаме отношение към болния човек, няма го състраданието".

Другият основен проблем, който се дискутира, бе за образованието в България като цяло. Ректорът на МУ изказа своето възмущение. "Според нас системата за прием на студентите е остаряла. Тя не подбира правилните хора, а преписвачи и хора с добра памет. За нас трябва да настъпи много сериозна промяна. Факт е, че най-добрите ни деца заминават в чужбина да учат. Трябва да подберем точно качествените кадри и в тази посока да се замислим как да ги подберем в нашите университети. Ние сме готови в областта на медицината за изцяло либерализиран прием, а не с прием, който развиваш тема".

"Тотално незнание, преписване... По този начин събираме зубрачи - немислещи хора. Това е основният проблем - трябва да се сформира мисленето на младите хора. Затова качеството на образованието пада", каза още проф. Григор Горчев.