Без електронен подпис за гражданите, подаващи формуляри електронно

За целта е необходим персонален идентификационен код /ПИК/, който се издава безплатно в офиса

По време на пресконференция на Агенцията за приходите се дебатира една от основните теми - новите годишни декларации. Най-съществената промяна в режима на деклариране на доходите на физически лица през 2015г. е възможността формулярите да се подават по електронен път без електронен подпис. За целта е необходим персонален идентификационен код /ПИК/, който се издава безплатно в офиса по постоянен адрес.

С ПИК гражданите могат да подадат годишната данъчна декларация и да ползват следните услуги: Да проверят какъв е осигурителният им доход, т.е. върху каква сума работодателите внасят осигурителните им вноски; Информация относно членство в пенсионен фонд и месеците, за които има извършени преводи от НАП към съответното пенсионно-осигурително дружество; Декларираните пред НАП трудови договори от неговия работодател; Непогасените към НАП задължения; Извършените от тях плащания и задълженията, които са погасили; Всички декларирани или установени задължения и начина, по който са погасени. Да подадат искане за издаване на документ.

Следва да се има предвид, че при подаване на годишната данъчна декларация с ПИК служебните бележки и всички останали документи, които се прилагат към нея, задължително се прикачват като файлове към декларацията в електронен вид - сканирани.

Клиентите на НАП могат да получат своя персонален идентификационен код след подаване на заявление във всеки офис на НАП срещу лична карта, но получаването на ПИК-а, както и разрешение за ползване на исканите електронни услуги, става в офиса на Агенцията по постоянен адрес на физическото лице или по седалище и адрес на управление на юридическите лица. Към момента в офис Плевен са издадени 9 645 бр. ПИК, от които 542 броя са издадени от началото на 2015г.