ОУ „Васил Левски“, гр. Белене в списък с иновативни училища

В рамките на две учебни години училището организира и провежда добри практики за интегриране на изкуството в учебното съдържание

От средата на месец юли тази година МОН одобри първият списък а иновативни училище в страната. Това са 184 учебни заведения, одобрени от Комисията за иновативните училища, в които от септември ще започне обучението през новата учебна година.
Три училища от област Плевен получават статут на иновативно училище. Сред тях е и Основно училище Васил Левски“, гр. Белене, информират от местната управа. 
Комисия за иновативните училища с участието на психолози, социолози, педагогически специалисти, представители на научната общност, лица с доказан опит при създаване и приложение на иновации в областта на образованието, науката и технологиите към МОН определя кое училище може да получи статут на иновативно. 
ОУ „“Васил Левски“ вече има опит. В рамките на две учебни години училището организира и провежда добри практики за интегриране на изкуството в учебното съдържание. 
Първата година с четвъртокласниците на Нина Гологанова е реализирана практиката „Българската природа чрез изкуството“, обхващаща предметите български език и литература, английски език и човекът и природата. 
Втората учебна година се реализира практиката „Аз опознавам нашите традиции и обичаи чрез изкуството“ с класа на Елза Гюзелева. Като втория път се включват предметите български език и литература, английски език, човекът и природата, човекът и обществото и математика. 
„По време на тези практики не се променя съдържанието на учебния план, просто материалът бе поднесен по един нов, много по-различен начин“, казва Румяна Богданова, директор на ОУ „Васил Левски“. „Част от часовете бяха изнесени извън училище – в музея към читалището в с. Деков, в музея към беленското читалище, в природен парк „Персина“ , имахме гости лектори – Екатерина Лазарова, Милка Петрова, Красимира Петрова, Миглена Андриянова, самодейци към читалището в с. Деков. Учениците имаха редица задачи за изпълнение по време на уроците. Например уроците в музеите не бяха просто посещения и разглеждане на изложените експонати. Учениците имаха работни листове, които трябваше да попълват, изучаваха предметите.“

Новият, описан проект иновативни процеси в ОУ „Васил Левски“, ще стартира от новата учебна 2017/2018 година и ще е с продължителност две учебни години. Темата е „ Аз опознавам българската природа чрез изкуство – пролет, лято, есен, зима“. Ще обхване първи, втори, трети и четвърти клас. Иновация е насочена към интегриране на изкуствата (слово, музика, рисунка, танц, театър) в учебното съдържание в начален етап. За тази цел ще се разработи и реализира програмна единица (модул) във всеки клас под надслов „Аз опознавам българската природа чрез изкуство – пролет, лято, есен, зима“. Модулът ще бъде с продължителност 3 учебни седмици и ще включва през първата година (учебна 2017/18г.) учебните предмети български език и литература, английски език, човекът и природата, изобразително изкуство, музика и домашен бит и техника. 
За всеки клас модулът ще се реализира по различно време и ще бъде свързан с определен сезон. В рамките на иновацията учителите ще използват нови методи на преподаване – ще поставят учениците в „ситуации“, които ще изискват дискусия, вземане на решения, разработване на малки проекти и презентирането им пред останалите, работа като изследователи, подготовка на театрална сценка на български/английски език. Модулът ще се състои от 20 - 25 урока (според съответния клас), всеки с продължителност от 35/40 минути. Уроците съответстват с учебните програми и училищния учебен план. През втората учебна година ще се повтори модула с учениците в 1, 2, 3 и 4 клас за новата година, т.е. с други ученици. Повторението няма да бъде автоматично, ще бъдат разширени учебните предмети чрез включването на математика и човекът и обществото и съобразяване със спецификата на новия клас.

„Провеждането на тези добри практики в училище изискват много предварителна подготовка, разработване на уроците“, обяснява директор Румяна Богданова. „И в тази подготовка на уроците не се изпълнява от един учител, а от група учители, от т. нар. Професионална учебна общност към нашето училище. Това сплотява екипът учители, обогатява работата им в екип. На работа в екип се учат и учениците. А учебният материал е поднесен по различен, привлекателен за учениците начин и те усвояват нови знания бързо и лесно.“

Модулът за всеки клас ще завърши с празнично представление пред родители и гости. Учениците ще покажат, че приемат различията като богатство, разпознават и разбират емоционалното въздействие на изкуството, умеят да управляват емоциите си.

Идеята за иновативните училища, залегнала в Закона за предучилищното и училищното образование, е те да бъдат модел на модерното училище, в което учениците ще подобрят резултатите си и критичното си мислене чрез иновативни образователни процеси, методи на преподаване, училищно лидерство и учебни програми.