Започва операция на "Пътна полиция" - "24 часа скорост"

От утре екипите ще следят по основните булеварди на градовете, както и по третокласните шосета в малките населени места

От 6:00 часа утре, 18 април, до 6:00 часа на 19 април у нас ще се проведе специализирана операция за контрол на скоростта "24 часа скорост". Тя е организирана по линия на Европейската мрежа на службите на Пътна полиция (ТISPOL) и аналогични проверки ще има в общо 23 страни от Европа.

"Целта на операцията е с масов и ефективен контрол да се постигне по- трайно намаляване на скоростта, с която се движат моторните превозни средства, което пък  оказва влияние върху пътнотранспортната обстановка и води до намаляване  на тежките произшествия, жертвите и ранените при тях“, каза началникът на отдел „Пътна полиция“ в Главната дирекция „Национална полиция“ комисар Бойко Рановски по време на брифинг за старта на операцията.

У нас в операцията ще бъдат ангажирани 314 служители. Ще има 684 точки за контрол с 148 мобилни камери, 28 преносими (т. нар. камери на триноги) и 23 стационарни камери, каза главен инспектор Росен Рапчев, началник на сектор „Контрол на пътното движение и правоприлагане“ в ГДНП. Ще има контролни точки и през нощта. Екипи на „Пътна полиция“ ще бъдат разположени по основните булеварди на градовете, където е възможно да се развиват по-високи скорости, на участъци с концентрация на ПТП по причина несъобразена и превишена скорост, магистралите, но и по третокласните шосета в малките населени места. 

От данните на ГДНП става ясно, че през 2015 година по време на същата операция, проведена в средата на месец април, е имало 521 точки за контрол. Установените нарушения са били 1126. В рамките на деня, в който е провеждана операцията, е имало 20 тежки пътни инцидента, но без смъртен случай. През 2016 година точките за контрол са били 397, установените нарушения 2235, тежките ПТП 24, при които е имало само един загинал. През изминалата 2017 година точките за контрол са били 415, регистрираните нарушения-  3490, тежките инциденти – 10 с едни загинал. За сравнение, в Естония през 2017 г., където е проведена подобна операция, е имало 264 точки за контрол, но са констатирани 631 нарушения.  В съседна Румъния по същото време е имало 550 точки за контрол и са констатирани 3800 нарушения, а в Сърбия – 736 точки за контрол и са констатирани 3127 нарушения.

От тези данни е видна тенденция за установяване на повече нарушения, което се дължи на факта, че имаме повече технически средства за контрол. Важно е да отбележим, че в държави от Европейския съюз, които са подобни на нас като територия, пътна мрежа и население, но с много повече технически средства, установяват по-малко нарушения. Това налага извода, че у нас продължава тенденцията да се шофира с по-висока скорост. Сегашната операция е повод отново да обърнем внимание на водачите да шофират със съобразена с пътните условия скорост, обобщи Росен Рапчев.