КЗП: Пазарът и в празничните дни е сравнително лоялен към потребителите - pleven.utre.bg

КЗП: Пазарът и в празничните дни е сравнително лоялен към потребителите

18 декември 2018, 13:49 | plevenutre.bg
  • Снимка:
    pixabay

Разпространеното у нас понятие „промоция” не е термин от Закона за защита на потребителите

При поредицата от кампании за намаления целта на Комисията за защита на потребителите (КЗП) е да установи доколко тези намаленията са реални и доколко потребителите могат да бъдат заблудени с анонсите за отстъпки при преминаването от една кампания в следваща. Но също и да ги посъветваме как да постъпят, за да не бъдат измамени. Това каза председателят Димитър Маргаритов по БНТ. 

Възможно е предлагани за Коледните и Новогодишни празници стоки, които не са били реализирани тогава, да бъдат продавани на още по-ниски цени през януари и февруари. „Но и друго може да се случи – да се продават стоки, които до този момент не са били намалявани и да се създаде заблуда у потребителите, че това са стоки на много изгодни цени. Затова съветваме хората да съпоставят цени. Напълно е възможно в условията на свободния пазар някъде някой да продава нещо с намаление и то въпреки това да е по-скъпо, отколкото на друго място, където не е намалено и това да не е непременно нарушение на закона”, предупреди председателят на КЗП.

Маргаритов уточни, че разпространеното у нас понятие „промоция” не е термин от Закона за защита на потребителите. Там съществува т.нар. „съобщение за намаление”, при което търговецът е длъжен да обяви старата цена, на която стоката да е продавана поне един месец, и новата цена, която не може да се продава повече от месец. „Когато говорим за промоция, се анализира понятие, извикано от пазарната логика. Това обикновено са случаите, когато компаниите представят на пазара своите нови продукти. Понякога твърдят, че цената в началото може да бъде по-изгодна отколкото впоследствие като стандарт, който ще се възприеме за продажбата в бъдеще.

По празниците проблемите във връзка с онлайн покупки преди всичко са поради пренатоварването на електронните магазини и особено на куриерските фирми, каза още Маргаритов. Той посочи, че в такива периоди потребителите сигнализират най-често за неспазване на сроковете за доставка. „Моят съвет към търговците е да повишат капацитета си в тези дни, за да могат да отговорят на всички очаквания. Ако не могат, нека това да е ясно и с достатъчно сериозна информация да предупредят, че е възможно определени покупки да не бъдат доставени в сроковете, които поначало важат за другите периоди на годината”, добави той.

Председателят на КЗП обобщи, че бързото „изчерпване” на наличностите на най-атрактивните стоки при подобни кампании може да се срещне, както в търговската мрежа, така и при онлайн магазините.

"Когато е много голямо числото на намалението, по-малко са случаите, когато това е вярно. Или по-малко са стоките, за които се прилага този голям процент намаление”, обърна внимание още Маргаритов . Според него уговорката „до” може да се окаже на ръба на закона. „Но, ако в магазина достатъчно ясно е оповестено, че в този сегмент стоките са намалени на 50%, в онзи – на 30%, там има – макар и няколко само, които са на 70%, това би могло да бъде по-скоро вярна и достатъчно надеждно поднесена информация”, обясни той. Председателят на КЗП уточни, че това са примери за възможни нарушения, но по думите му пазарът е сравнително лоялен към хората, които пазарува в празничните дни.



Коментари

Няма коментари.

Добави коментар

* Задължителни полета