Предлагат да падне забраната за публикуване на социологически данни в изборния ден

Целта е наложилата се в момента практика социологията да изтича в социалните мрежи, което обезсмисля рестрикцията

В парламента е внесено предложение за отмяна на забраната медиите да публикуват социологически данни в изборния ден, съобщава БНР. Целта е наложилата се в момента практика социологията да изтича в социалните мрежи, което обезсмисля рестрикцията.

Предложението е внесено от ГЕРБ.

Между 2015 и 2017 г. ЦИК е била сезирана с множество сигнали за публикуването и оповестяването на резултати от социологически изследвания в деня преди изборите и в изборния ден. Те се появявали в страниците на търговски електронни медии, както и чрез препращането към профила на доставчиците на такива медии в социалните мрежи, като в значителна част от случаите оповестяването на данните от социологическите проучвания се представя под формата на алегорични образи на предмети, животни, населени места и други.

Според вносителите с отпадането на забраната ще има равнопоставеност между всички медии.

В действащия сега Изборен кодекс резултатите от социологическите проучвания се оповестяват след 20,00 часа на изборния ден, а при нарушения се налага глоба или имуществена санкция в размер от 2000 до 5000 лв. Тези санкции обаче не могат да се налагат, тъй като в социологическите данни, които се публикуват в търговски електронни медии, не се споменават реалните имена на политическите сили.

Промените в Изборния кодекс управляващите са внесли днес, когато е последният срок за внасяне на предложения между двете четения на закона.