КЗП: При избора на ученическа раница най-важното е тя да е удобна на детето

Това каза председателят на Комисията за защита на потребителите Димитър Маргаритов

Много гръмки анонси като „анатомичен гръб”, „дишащ гръб - специфични качества, които търговците не са успявали да докажат при продажбата на ученически раници, са нелоялни практики, които сме установявали и забранявали в минали години в навечерието на 15 септември. Това каза председателят на Комисията за защита на потребителите Димитър Маргаритов в Сутрешния блок на БНТ. Той допълни, че проверките на контролния орган имат за цел да осигурят верността на предоставяната информация, за да може потребителите да закупят „стоки, които – ако имат някакви специални характеристики, то са действително такива”.

„Според мен при избора на раница е важно детето да я изпробва, по възможност дори с някаква поставена вътре тежест, тя винаги се носи с учебници, с учебни пособия, и ако му е удобна, това е най-важното нещо. А тогава, когато ние се доверяваме на всякакъв тип анонси от рода на това, че има някакви магически свойства този гръб, вероятно ще се окаже, че това не е така и ще платим едни 20-30 лв. отгоре, заради това, че някой е похвалил специфичната стойност на тази раница”, каза Маргаритов.    

„Има стандарти за ученическите раници, които касаят характеристики като размери, материи, от които те трябва да са направени. Когато се твърди от търговеца, че тези раници имат някакви специфични анатомични предимства и т.н., всичко това трябва да бъде доказано чрез изпитвания и чрез различни тестове”, обясни той.

От 500 до 3000 лв. са санкциите при нарушения от страна на търговците, а когато говорим за нелоялни практики, могат да стигнат и до 50 000 лв., ако нарушението се повтаря, допълни още председателят на КЗП.

„Туристическата услуга в България е на сравнително добро ниво”, коментира Маргаритов, като се позова на данните от контролната дейност на Комисията през летните месеци. Проверките още не са приключили и тепърва предстои да се направят генералните обобщения и анализи, но общото впечатление по думите на председателя на КЗП е, че повечето от търговците се опитват да предлагат качествена услуга”.

„В рамките на този месец ние ще осъществим и една кампания в търговски обекти, предлагащи плодове, зеленчуци – сега знаете, че е моментът, в който традиционно българите приготвят зимнина и хората търсят неща с български произход. Доста търговци се изкушават да поставят табели, че тяхната стока е с български произход, което не е непременно вярно винаги. Ние ще следим, да бъде коректна информацията. Няма нищо лошо, когато предлагате един продукт и той не е произведен в България, да оповестите неговия произход, а не да заблуждавате хората, които разчитат на това, че има такива стоки на пазара, да си закупуват нещо, което не е реално българско”, счита Маргаритов. „Това е стартът на една кампания, която бихме могли да разгърнем и в един по-дълъг период от време с оглед на това предлаганите, както на българските, така и на чуждестранните потребители, пребиваващи в България, стоки наистина да са с български произход”, каза още той.