Избрани Новини
МОН с три примерни графика за редуване на присъствено с дистанционно обучение до Коледа
17-11-2020, 06:44
Снимка:архив
Автор:plevenutre.bg
Още по Темата:Учениците от 5 до 12 клас в област Русе преминават на дистанционно обучение
МОН обмисля локално преминаване към цялостно дистанционно обучение
Примерните графици на МОН обхващат периода от миналия четвъртък до 23 декември
Три примерни графика за редуване на присъствено с дистанционно обучение до Коледа е изпратило образователното министерство до училищата. Според тях учениците трябва да прекарат не повече от 10 последователни учебни дни вкъщи и поне две седмици присъствено в класните стаи. Примерните графици на МОН обхващат периода от миналия четвъртък до 23 декември, съобщи „Монитор“.
При първия вариант учениците от 5-и до 12-и клас трябва да прекарат общо 40% в дистанционно обучение и трите дни преди Коледа да се учат в клас.
Най-много в онлайн среда ще учат 6-и, 11-и и 12-и клас – общо три седмици. Останалите три ще бъдат на място в класните стаи. 43% от часовете на 9-и и 10-и клас също ще преминат пред лаптопа или телефона и платформите за дистанционно обучение. Само с две седмици онлайн уроци или 33% общо пък ще бъдат седмокласниците. Осми и пети клас ще имат по една пълна седмица в дистанционно обучение плюс 17 и 18 декември.
Така според тази график първата и третата седмица, както и първите два дни от шестата седмица половината децата ще учат от вкъщи, а втората, четвъртата и петата – 38% от тях.
При вторият вариант онлайн уроците са 49% от учебното време, а трите дни преди Коледа учениците ще бъдат вкъщи. Според това предложение 5-и и 12-и клас карат една седмица в клас, след това две седмици дистанционно, последвани от две присъствени плюс 17 и 18 декември. 6-и и 11-и пък започват с две пълни седмици вкъщи, две присъствени и още две онлайн. Седмокласниците пък имат две седмици в клас, две вкъщи, 7 учебни дни на място и 3 онлайн. МОН предлага осми клас ще учат онлайн само от 26-и ноември до 2 декември и преди Коледа. 9-ти и 10-и клас почват със седмица от вкъщи, от 19-и ноември до 2 декември са на място в класните стаи, а след това една седмица отново онлайн. До края на годината според този вариант 9-и клас учи на място и между 9-и и 16-ти декември, а десетокласниците само на 17-и и 18-ти.
Според третото предложение от 12-и до 18-и ноември в училище ще учат 5-и, 8-и, 9-и и 10-и клас. Следващата 5-и, 9-и и 10-и клас минават дистанционно, а с 6-и продължава с онлайн уроците. От 26-и ноември до 2 декември в класните стаи ще са само 6-и, 7-и, 11-и и 12-и клас. Между 3-и и 8-и декември онлайн са 7-и, 8-и, 11-и и 12-и клас, а от 9-и до 16-и са 6-и, 7-и, 11-и и 12-и. на 17-и и 18-и декември в класните стаи ще бъдат само 6-и, 7-и, 11-и и 12-и клас, а до края на годината към тях се присъединяват всички ученици.
Според образователния министър трябва да се следва принципа на приоритезация и определени класове да учат повече присъствено. В насоките на МОН е разписано и в каква последователност различните паралелки да преминават към дистанционно обучение.
Според тях първи трябва да са паралелките от 9-и до 12-и клас, в които не се изучава интензивно или разширено чужд език. След това дистанционното обучение може да се прилага и за осмокласниците, които не изучават интензивно език и по-голяма част от гимназистите. Предпоследно мярката трябва да се приложи в прогимназия, както и при изучаващите интензивно чужд език в 8-и клас и останалите осмокласници. В този списък са включени и 3-и и 4-и клас. В училища с концентрация на деца и ученици от уязвими групи в 4 и 5 група трябва да минат последно в дистанционно обучение.
В писмото с примерните графици на просветния министър с посочено, че моделите на редуване и частично присъствено обучение на класовете създават трудности по отношение на работата на учителите и обучението на учениците, затова те могат да бъдат съчетани и с допълнителни мерки. Вълчев два и различни примери за реорганизация на учебното време: да се даде възможност да хибридно обучение като част от предметите са онлайн в другата смяна или пък се раздават задачи за самоподготовка, ако не могат да се намерят заместващи учители, часовете да се намалят с до 10 минути, практическото обучение да се планирана в оптимален период от учебната година, в последователни дни, за да мине цялата паралелка към онлайн обучение. Сред мерките е носенето на маски при смесване на класовете.