Лекари настояват шофьорите да минават през изследване за сънна апнея

Според тях заспиването зад волана е една от най-честите причини за катастрофи

Лекари настояват всички шофьори да минават през допълнително медицинско изследване за сънна апнея, съобщава Нова тв. Според тях заспиването зад волана е една от най-честите причини за катастрофи. Проучванията сочат, че всеки 5-ти мъж има някаква форма на сънна апнея, а при жените това е всяка 10-та.

При поне 20 на сто от хората има риск от краткотрайно заспиване зад волана. За последните осем години над 5000 души са загинали заради това състояние, наречено сънна апнея.

"Основната опасност от сънната апнея идва от високата сънливост, която тази болест предизвиква, тъй като тази болест води от 3 до 5 пъти по висока вероятност от заспиване зад волана”, обясни пулмологът д-р Петър Чипев.

Идеята на експертите – шофьорите да минават профилактичен преглед, за да се знае има ли опасност да заспят зад волана.

"Това е изключително важно да се изследват тези хора, които имат съмнение за сънна апнея, има директива на ЕС от 2015 година, което препоръчва всички кандидат водачи да бъдат изследвани”,  каза Любка Маринова от Асоциацията на пострадалите при катастрофи.

Изследването струва 150 лв., а ако диагнозата се потвърди, апнеята може да се лекува чрез специален апарат.  Цената му обаче стига до 1500 лв.

"Ние призоваваме тук да се намеси Здравната каса, защото аз не смятам, че тези хора са толкова много, но са достатъчни, за да предизвикат тежки катастрофи. Т.е. или прегледа да се поеме или частично да се плаща този апарат, защото той помага”, обясни Любка Маринова.

"Брашнения чувал на шофьорите някой не се опитва какво ли да прави. Някой иска да вземе пари от нас по този начин. Това състояние на дремливост, когато се случи и водачът го има това нещо, то е достатъчно 5-8 минути просто да прегърнете волана на автомобила и този облак на дремливост преминава”, смята Йонко Иванов Съюз на преподавателите по авто-мото подготовка.

Идеята тестовете да се въведат не е нова. За първи път тя е поставена на дневен ред още през 2012 г. До днес обаче не среща подкрепа от страна на държавата.